ΝΟΜΙΚΑ ΝΕΑ

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

Τετάρτη, 3 Ιουνίου 2015

Μια διόλου ευκαταφρόνητη πρωτιά! το Δημόσιο σέρνει το χωρό σε διαιτησία αυτοκινητοδρόμου


Μια είδηση που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη για τους περί τις συμβάσεις παραχώρησης νομικούς και μη!
Το Δημόσιο προσφεύγει σε διαιτησία! μια πρωτιά που χρεώνεται στον κ. Σπίρτζη τον Υπουργό που φαίνεται δεν θεωρεί τη διαιτησία και την τεχνική πραγματογνωμοσύνη σχεδόν σαν (τη δίκη των συμβάσεων!) αμαρτία.
Μέχρι σήμερα οι ανάδοχοι προσέφευγαν σε διαιτησία λες και οι διαιτητικές ρήτρες είχαν γραφτεί για εκείνους προσωπικά.
Οποτε το Δημόσιο διαφωνούσε απλά κωλυσιεργούσε ή έχανε τις κρίσιμες προθεσμίες.
Ομως να που για πρώτη φορά το Δημόσιο ενεργεί ως αντισυμβαλλόμενος και εφαρμόζει τη σύμβαση που έχει υπογράψει.
Δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να εκληφθεί ως αμελητέο αρκεί να είναι ειλικρινές και αυθόρμητο. 
Διότι νόμιμο είναι το δίχως άλλο και ήταν πάντα.
Διαβάζουμε λοιπόν!Σπίρτζης: Στην διαιτησία παραπέμπει τους εργολάβους για τα Τέμπη

Της Μαριάννας Τζάννε
Σε διαιτησία με επίκληση την προστασία των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου, παραπέμπει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», αμφισβητώντας έκθεση του ανεξάρτητου μηχανικού με την οποία ζητείται συνολική επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης του έργου το Μάρτιο του 2017, όταν με βάση τις αναθεωρημένες συμβάσεις προβλεπόταν για το καλοκαίρι της τρέχουσας χρονιάς. Σε έγγραφο που αναρτήθηκε χθες στην διαύγεια και φέρει την υπογραφή του αναπληρωτή υπουργού, το υπουργείο δεν αποδέχεται τις αιτιάσεις του ανεξάρτητου μηχανικού και παραπέμπει την υπόθεση σε Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών (διαιτησία), απορρίπτοντας έγγραφό του ανεξάρτητου μηχανικού, το οποίο καθόριζε δύο νέες τμηματικές προθεσμίες για την παράδοση του οδικού άξονα «Μαλιακός –Κλειδί» ως εξής: Για τις τρεις σήραγγες των Τεμπών που αποτελούν τα νέα τμήματα του έργου, παράταση της 5ης και τελευταίας αποκλειστικής προθεσμίας για τις 5 Οκτωβρίου του 2016.
Τους προηγούμενους μήνες το υπουργείο μιλούσε για πιθανή παράδοση το α' τρίμηνο του έτους, φαίνεται όμως ότι... έπεσαν έξω. Αντίστοιχα, για τα παλαιά τμήματα του έργου (εργασίες σε γέφυρες, νέους κόμβους, κ.α) η νέα προθεσμία ορίζεται για το Μάρτιο του 2017.
Το υπουργείο εμφανίζεται αποφασισμένο να σκληρύνει την στάση του προς τους παραχωρησιούχους που θεωρεί ότι ενώ κατηγορούν το δημόσιο για αθέτηση συμβατικών υποχρεώσεων (μη καταβολή χρηματοδοτικής συμβολής στα έργα, απαλλοτριώσεις κ.α) στην ουσία εμφανίζονται και οι ίδιοι ασυνεπείς με τις συμβάσεις που υπέγραψαν, με σημαντικές αποκλίσεις στην πρόοδο των εργασιών.
«Ο καθορισμός του ανεξάρτητου μηχανικού πάσχει γιατί δεν βασίζεται στις προϋποθέσεις της σύμβασης παραχώρησης αλλά ούτε και στην πραγματική πρόοδο των κατασκευών του έργου και είναι αντικείμενο της παρατεινόμενης προθεσμίας και συνεπώς είναι πρόδηλα ανατρεπτέα από την Επιτροπής Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών», σημειώνεται στην απόφαση του υπουργού.
Από την κοινοπραξία του έργου που συγκροτούν οι HOCHTIEF, ΑΚΤΩΡ, J&P – ΑΒΑΞ ,VINCI, και ΑΘΗΝΑ διαμηνύουν πάντως ότι οι καθυστερήσεις ήταν αναμενόμενες. Όπως σημειώνουν υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες με τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφέλειας, όταν η αλληλογραφία με ΔΕΗ και ΟΤΕ έχει ξεκινήσει από το 2009 (!). Σε περιορισμένα τμήματα αλλά στο μέσο του κύριου οδικού άξονα, παρατηρούνται καθυστερήσεις και στις απαλλοτριώσεις. Επιπλέον μόλις πρόσφατα επιλύθηκε με καθυστέρηση ετών το θέμα με τον ΟΣΕ. Πρόκειται για δύο γέφυρες στα σημεία συνάντησης με τη γραμμή του σιδηροδρόμου, με στόχο η κατασκευή του έργου να μην εμποδίσει την κυκλοφορία των τρένων στη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν την διαδικασία επίλυσης διαφωνιών στην διαιτησία όταν είτε από το δημόσιο είτε από τον παραχωρησιούχο αμφισβητηθεί η κρίση του ανεξάρτητου μηχανικού. Σημειώνεται πάντως ότι η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αντιμετωπίζει με προβληματισμό τον ρόλο του ανεξάρτητου μηχανικού στα δημόσια έργα, ο οποίος αμοίβεται από τους παραχωρησιούχους αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί και ως σύμβουλος του δημοσίου. Ο κ. Σπίρτζης σε συνομιλητές του τονίζει ότι αυτό πρέπει να αλλάξει.
Σήμερα, στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου η πρόοδος των εργασιών φτάνει το 91%. Όπως όμως υποστηρίζουν πηγές στην κοινοπραξία του έργου εάν οι πληρωμές καθυστερήσουν πέραν του Ιουνίου, η τύχη του οδικού άξονα καθίσταται αβέβαιη.

Σημερινό δημοσίευμα του Νew Money και αναπαραγωγή στο Πρώτο Θέμα.


Δεν υπάρχουν σχόλια: