Σημερινή είδηση μάλιστα είναι ότι διώκεται ο δήμαρχος για την τέλεση των γάμων αυτών.
Στη νομική αυτή διαμάχη το λόγο παίρνει και ο κ. Σανιδάς.
Η θέση της κ. Παπαζήση αμφισβητείται και συζητείται. Ολα θα υποστηριχθούν και όλα θα τα απορρίψουμε. Οι νομικοί δίπλα στους ιερείς θα βρουν πάλι επίκαιρο θέμα για διάλογο και θα στρέψουν τους προβολείς επάνω τους. Θυμάστε κάποτε την "Εποχή των συνταγματολόγων με τα ομοιόχρωμα?"...
Εμείς ευχόμαστε αρχικά στους νεόνυμφους να ζήσουν και τρώμε κουφέτα για τη χαρά τους.
Στους νομικούς ευχόμαστε καλή τύχη στις νομικές τους ασκήσεις ερμηνείας υπό το φως των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Και αναρωτιόμαστε με το συνήθη σκεπτικισμό που μας διακρίνει:
Ότι ο γάμος στον Αστικό Κώδικα αφορά άνδρα και γυναίκα είναι μάλλον δεδομένο. Όπως και ότι το Σύνταγμα απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ. Όπως και ότι το Mall είναι παράνομο… κοκ.
Ότι όμως η ερμηνεία όλα τα σφάζει είναι και αυτό δεδομένο. Γιατί λοιπόν να επικεντρωθούμε στο gay γάμο και όχι στην ερμηνευτική μας συμπεριφορά ως νομικών?
Την κοινωνική ανάγκη για λύση στο ζήτημα των σχέσεων των ανθρώπων κάθε φύλου και επιλογής δεν την αρνείται κανείς. Ομως η συζήτηση για το Σύμφωνο Συμβίωσης έμεινε στα χαρτιά για τους ομοφυλόφιλους.
Μια σύμφωνη με το Σύνταγμα και το κοινοτικό δίκαιο ερμηνεία (η οποία υιοθετεί την ΕΣΔΑ) επιτρέπει γάμο ομοφυλοφίλων άνευ εταίρου. Συμπληρώνει δε και τη γραμματική ερμηνεία που ανέφερε σήμερα στη ΝΕΤ ο καθηγητής μας ο Μιχάλης Σταθόπουλος. Να μείνουμε λοιπόν στην ισχύουσα ρύθμιση και να δώσουμε το λόγο στους ερμηνευτές?
Εγώ που υποστηρίζω την ασφάλεια δικαίου δεν επιθυμώ τέτοια ερμηνευτικά τολμήματα. Και επιθυμώ την άμεση ρύθμιση του θέματος με τρόπο ορθολογικό και σαφή.
Διότι οι ερμηνευτικές ασκήσεις τέλος δεν έχουν… Ενώ η χαρά είναι της στιγμής. Τό πρόβλημα θα παραμείνει. Και πρέπει να λυθεί άμεσα. Ας πάρουν βαθειά αναπνοή οι άτολμοι και ας νομοθετήσουν δυναμικά. Αρμόζει άλλωστε περισσότερο στη ΝΔ μια τέτοια απόφαση παρά στο ΠΑΣΟΚ (και όλοι ξέρουμε τι εννοώ).
Να ζήσουν λοιπόν οι νεόνυμφοι!
Ο δήμαρχος Τήλου γρήγορα και βουλευτής!
Ο διάλογος να ανθίσει!
Αλλά να νομοθετηθεί άμεσα το θέμα της ελεύθερης συμβίωσης για όλους.
Στην ερμηνεία τέλος στέλνουμε συλλυπητήρια. Ιδίως όταν ποινικοποιεί συμπεριφορές με τόσο αστείο τρόπο!
13 σχόλια:
Κατά τη γνώμη μου δεν είναι καθόλου δεδομένο ότι ο ΑΚ ήθελε μόνο γάμους str8. Το αναλύω και σήμερα, ότι ο νομοθέτης του ΑΚ δεν είναι αυτός του 1946, αφού ο Κώδικας ειναι ένα ανοιχτό νομοθέτημα που τροποποιείται σε τακτική βάση και μέσα στην τελευταία δεκαετία είχαμε αρκετές επεμβάσεις μάλιστα.
Η "σιωπή" του νομοθέτη δεν είναι τυχαία: κανείς δεν έχει επιχειρήσει να "διευκρινίσει" την υποτιθέμενη ασάφεια. Κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχει καμία ασάφεια: ο νομοθέτης, ενώ είναι ενήμερος του δημόσιου διαλόγου για τον γάμο των ομοφυλόφιλων, τουλάχιστον από το 2001 οπότε νομιμοποιήθηκε στην Ολλανδία και του έχει τεθεί υπόψιν από το 2004 (παρέμβαση ΕΕΔΑ) και το 2005 (σχετική ερώτηση στη Βουλή) ΔΕΝ επενέβη για να "διευκρινίσει" ότι αφορά άντρα με γυναίκα. Δεν πρόκειται μόνον για a silentio επιχείρημα: τη στιγμή που ακόμα και οι δημόσιοι υπάλληλοι παίρνουν άδειες όχι μόνο μητρότητας, αλλά πατρότητας δεν είναι πειστική η προσέγγιση ότι υπάρχουν αστικά δικαιώματα στην Ελλάδα τα οποία επιφυλάσσονται μόνο για πολίτες με συγκεκριμένο σεξουαλικό προσανατολισμό. Το Σύνταγμα θέλει νόμο της Ολομέλειας της Βουλής για να εισαχθεί περιορισμός σε ατομικό δικαίωμα, άρα περιορισμός ρητός. Αυτόν δεν τον βλέπω στον Αστικό Κώδικα. Εσείς;
Πάντως, e-lawyer, φαντάζομαι ότι συμφωνείς πως η καλύτερη λύση θα ήταν η ρητή αναφορά στον Αστικό Κώδικα περί τέλεσης γάμου ανεξαρτήτως φύλου των μελλονύμφων.
Έτσι θα έδειχνε η πολιτεία ότι προασπίζει ανεξαιρέτως και χωρίς ανάγκη προσφυγής σε νομικές ερμηνείες τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Και θα έδινε και θέμα για να ασχολούνται σε όλους αυτούς τους άντρακλες της πρωϊνής ζώνης των τηλεοπτικών καναλιών!
Ελένη, συμφωνώ απολύτως.
Να σημειώσω δε ότι ο Σταθόπουλος, αν και εξέφρασε γνώμη αντίθετη με του e-lawyer για τη δυνατότητα γάμου των ομοφυλοφίλων κατά τον ισχύοντα Αστικό Κώδικα, διαφώνησε με την ποινική δίωξη του δημάρχου, τονίζοντας το αυτονόητο (τουλάχιστον για όποιον ερμηνεύει αυστηρά νομικώς τον Ποινικό Κώδικα), ότι δηλαδή δεν υπάρχει καμία παράβαση καθήκοντος.
Τι να πω Ελένη μου!
Να μας ζήσουν και καλούς απογόνους!!
Εγώ βέβαια περιμένω να δω που είναι η παράβαση καθήκοντος του Δημάρχου!
Μην τρελλαθούμε δηλαδή!!
Είναι γνωστό ότι σχεδόν όλη η νομική θεωρία (πλην της Θ.Παπαζήση) συμφωνεί ότι αυτονόητη προϋπόθεση της σύναψης γάμου είναι η διαφορά φύλου. Κατά τη γνώμη μου η πιο πρέπουσα νομική αντιμετώπιση είναι η απευθείας νομοθετική ρύθμιση του θέματος με διάταξη στο νόμο που ετοιμάζεται για το Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης. Είναι καιρός πια να πάψουμε να σερνόμαστε πίσω από το άρμα των Ιεραρχών και των συντηρητικών.
Όσο για την παράβαση καθήκοντος του Δημάρχου νομίζω ότι είναι φανερό ότι δεν στοιχειοθετείται. Ο κ. Εισαγγελέας του ΑΠ σε δουλειά να βρίσκεται. Βλέπεις η εγκληματικότητα έχει πέσει τόσο πολύ στη χώρα μας τον τελευταίο καιρό που δεν έχει με τι να ασχοληθεί.....
Η θέση του e-lawyer είναι υποστηρίξιμη και ακουστή το δίχως άλλο. Οταν η νομοθετική εξουσία δυστάζει τόσο για την αναγκαία και αυτονόητη ρύθμιση του Συμφώνου καταντάει αναγκαία. E-lawyer ξέρεις ότι σε διαβάζω ανελειπώς και ακόμη και όταν διαφωνώ εκτιμώ το γεγονός ότι έχεις το θάρρος της γνώμης σου και ανοίγεις πανιά... Ομως το να "ανοίγουμε" έτσι τα κείμενα οδηγεί σε αβέβαιες συνέπειες. Τώρα μια λέξη ακόμη για τον ΑΚ. Μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι ως γάμο νοούσε μόνον το γάμο ανδρών με γυναίκες. Την εποχή της σύνταξης του ΑΚ τους ομοφιλόφυλους τους κρεμούσαν και τους καίγανε. Μην το ξεχνάμε. Ο μεσοπόλεμος έστειλε στα κρεματόρια πολλούς... Στη μνήμη τους τουλάχιστον θα πρέπει να θυμόμαστε ότι για πολλά πολλά χρόνια απαγορευόταν και να αναπνέουν. Οχι να παντρεύονται...
Nίκο10 και εμένα με εντυπωσίασε ο τρόπος με τον οποίο ο Μιχάλης Σταθόπουλος τάχθηκε απέναντι στην ποινική δίωξη. Ανθρωπος που πάντα στρογγυλεύει ξεσπαθώνει. Ωραία είναι όταν γίνεσαι ομότιμος να μπορείς και να τα χώνεις πότε πότε.
Μαριάννα, Μερόπη... καλή μέρα και ο θεός να μας φυλάει από ξαφνικές ποινικές διώξεις.
Συμφωνώ ότι η ασφάλεια δικαίου επιβάλλει την ρητή μνεία στον Αστικό Κώδικα ότι το φύλο δεν αποτελεί προϋπόθεση.
Αυτό βεβαια σημαίνει ότι σε όλη τη νομοθεσία θα πρέπει να προσθέσουμε μία ρήτρα ότι "τα δικαιώματα που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο εφαρμόζονται ανεξάρτητα από τον σεξουαλικό προσανατολισμό του πολίτη".
Ενώ αυτό θα έπρεπε να είναι το προφανές...
Εγώ θέλω να ρωτήσω κάτι άλλο που το συζητούσαμε στο περίπτερο της "Φιλελεύθερης Συμμαχίας" στο Athens Pride και δεν σκέφτηκα να σε πάρω ένα τλφ να μας λύσεις την απορία επι τόπου. :-)
Ο πολιτικός γάμος, δεν είναι διοικητική πράξη; Κι αν ναι, κάθε ένσταση για τη νομιμοτητα της τέλεσής του, δεν πρέπει να επιλύεται από τα διοικητικά δικαστήρια ή όχι;
Άλλο είναι η δήλωση των μελλονύμφων ενώπιον του δημάρχου, άλλη η πράξη καταχώρησης των δηλώσεων που διενεργεί ο δήμαρχος, άλλο η άδεια γάμου, άλλο η καταγραφή στο ληξιαρχείο. Καθένα από αυτά πάει στο αρμόδιο πολιτικό ή διοικητικό δικαστήριο.
Αθήναιε, ο πολιτικός γάμος δεν είναι διοικητική πράξη. Είναι σύμβαση!
e-lawyer εννοείται πως συμφωνώ.
e-lawyer
γι'αυτό που ανέφερες για την προσθήκη ειδικής αναφοράς για το σεξουαλικό προσανατολισμό (που θέτει και το ευρύτερο θέμα που έχεις καταπιασθεί και παρακολουθώ με ενδιαφέρον), αναρωτιέμαι μήπως αν αναφερθεί ειδικά αποδυναμώσει τις περιπτώσεις που δεν αναφέρεται... Δηλαδή φοβάμαι μήπως η μνεία του αυτονόητου καταντήσει να πρέπει να παραθέτουμε πάντα κατεβατά για όσα το Σύνταγμα συνοψίζει στη λέξη ΕΚΑΣΤΟΣ
αυτό δεν φθάνει????????????
Δημοσίευση σχολίου