ΝΟΜΙΚΑ ΝΕΑ

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014

Η δίκη του Λουθήρου



της Eλένης Tροβά - 21/3/2014
Έχει ονομαστεί ευρέως ως η δίκη που γέννησε τη σύγχρονη εποχή.
Στις 15 Ιουνίου 1520, ο Πάπας απείλησε ότι θα αφορίσει τον γερμανό μοναχό από την καθολική εκκλησία αν δεν αποκήρυττε 41 προτάσεις από τα αμφιλεγόμενα γραπτά του, τα οποία έβλεπαν κριτικά κάποιες όψεις της πίστης και ευαγγελίζονταν μεταρρυθμίσεις.

Οι θέσεις του Λούθηρου, ακόμη και αν ο ίδιος δεν το επεδίωξε, ήταν πολιτικές. Η άρνησή του να αποδεχθεί την παπική εξουσία, ή και όποια άλλη θεολογική εξουσία πλην της Βίβλου, η επιστροφή στην εκκλησία- κοινότητα και όχι έναν αυστηρό, ιεραρχικά δομημένο κόσμο, στον οποίο οι εκλεκτοί φορούν ράσο ή στέμμα ελέω Θεού, ήταν βαθιά πολιτικές και προκλητικές θέσεις. Μοιάζει ειρωνική η ρήση του ιδίου του μεγάλου μεταρρυθμιστή, πως "η πίστη και το Ευαγγέλιο δεν έχουν σε τίποτε να κάνουν με την πολιτική" όταν κανείς συνειδητοποιήσει πόσο πολιτικός υπήρξε ο ίδιος και πόσο βαθιά πολιτικά εισέπραξαν τις θέσεις του οι απλοί άνθρωποι. Όπως από την εποχή των Διωγμών είναι γνωστό, η πίστη είναι κοινωνικό γεγονός με βαθιά και πολύπλευρη επιρροή. Το ίδιο απέδειξε και η αποδοχή του προτεσταντισμού, όπως και οι μορφές του που αναπτύχθηκαν, παρ' ότι ακόμη και σήμερα οι "φονταμενταλιστές" λουθηρανοί και τα (πολιτικά) παρακλάδια τους, μιλούν για απόλυτο προσωπικό χαρακτήρα της Πίστης.

Το μεγαλύτερο όπλο του Λούθηρου, έδρασε ανεξάρτητα από τον ίδιο. Ήταν η τυπογραφία. Οι Ενενήντα Πέντε Θέσεις τυπώθηκαν, δέθηκαν και μοιράστηκαν, για να μεταφραστούν, να ξανατυπωθούν και να ξαναμοιραστούν από άκρου εις άκρον της δυτικής Ευρώπης. Το μήνυμα, τα μηνύματα, μεταφέρονταν ανεξάρτητα από τον ίδιο τους το συγγραφέα, χρωματίζονταν και νοηματοδοτούνταν από άλλους: θεολόγους, βασιλείς, πολιτικούς, αγύρτες... Οι θεολογικές διαφωνίες του Λούθηρου υπήρχαν, ερμηνεύονταν και επιδρούσαν ανεξάρτητα από τον ίδιο και τις ερμηνείες τους. Αυθύπαρκτες, μελετούνταν απ' όλους, από κάθε πολίτη, με τον τρόπο που ο ίδιος επιθυμούσε και κήρυττε ότι θα έπρεπε να μελετάται η Αγία Γραφή. Μπορεί στην Γερμανία ο επίσημος προτεσταντισμός - αυτός που έγινε εξουσία - να κατηγορείται για την πολιτική παθητικότητα των διαμαρτυρόμενων χριστιανών, όμως στην υπόλοιπη Ευρώπη η δράση των παραφυάδων του προτεσταντισμού υπήρξε πολιτικά ενεργή και ανατρεπτική, βάζοντας το σπόρο για πολλές μεταγενέστερες ευρωπαϊκές πολιτικές και φιλοσοφικές θεωρήσεις.
Ο Λούθηρος όχι μόνο δεν σταμάτησε τη διδασκαλία του, αλλά καταφερόταν πλέον ανοιχτά και εναντίον του Πάπα. Ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης περιφρόνησης, ο μοναχός θα αφοριζόταν από την εκκλησία στις 3 Ιανουαρίου 1521. Είχε βέβαια δοθεί μια τελευταία ευκαιρία στον Λούθηρο να ανακαλέσει, όταν τον κάλεσαν σε δημόσια απολογία για τις θέσεις του, αποδείχτηκε ωστόσο αμετακίνητος. Εμφανίσθηκε στη Δίαιτα της Βορμς αποφασισμένος.
Η απόφαση που βγήκε έπειτα από έναν μήνα ήθελε τη σύλληψη του αιρετικού μοναχού και την παράδοσή του στον αυτοκράτορα για παραδειγματική τιμωρία.
Το διάταγμα ωστόσο δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Κι ενώ οι μετακινήσεις του Λούθηρου περιορίστηκαν δραστικά από τότε, τα λόγια του οδήγησαν στην Προτεσταντική Μεταρρύθμιση και ό,τι ακολούθησε…
Μία ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, αποτελεί το γεγονός ότι ο Λούθηρος υπέγραφε ελληνικά, κατά την συνήθεια της εποχής. Υπέγραφε ως Ελευθέριος. Παράλληλα, είχε προσπαθήσει να έρθει σε επαφή με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, πριν προχωρήσει σε αυτόνομη πορεία, ελπίζοντας σε στήριξη για την επιστροφή στον πρώτο χριστιανισμό, της Αγάπης.
Είπε για τον εαυτό του:
«Είμαι γιος χωρικού, και ο παππούς μου και ο προπάππος μου ήταν κι αυτοί χωρικοί. Ο πατέρας μου με προόριζε να γίνω δήμαρχος. Εγώ πήρα το δίπλωμα του πανεπιστημίου κι έγινα καθηγητής. Ύστερα ντύθηκα το μοναχικό σχήμα κι αργότερα το πέταξα. Αυτό δυσαρέστησε τον πατέρα μου. Κατόπιν μπήκα στη μύτη του πάπα παίρνοντας για γυναίκα μια μοναχή αποστάτρια. Ποιος θα μπορούσε να τα διαβάσει όλα αυτά στ’ αστέρια;»

Βιβλιογραφία
 http://lancefuhrer.com/ml_bibliography.htm

Bainton, Roland H., "Here I Stand: The Life of Martin Luther," Meridian Publishing, New York, 1955.
Fulbrook, Mary, "A Concise History of Germany," Cambridge University Press, Cambridge, 1992.
Gritsch, Eric w., "Lutheranism," Fortress Press, Minneapolis, 1994
Manchester, William, "A World Lit only by Fire," Little, Brown and Company, Boston, 1993.
Tuchman, Barbara W., "The March of Folly," Ballantine Books, New York, 1984

Additional Reading:
Atkinson, James. “The Trial of Luther”, Stein and Day, New York, 1971.
Atkinson, Mary. “Luther on Trial: the Proceedings Against Martin Luther from a Legal Viewpoint”, Northwestern University School of Law, 1967
Hillerbrand, Hans Joachim. “The Protestant Reformation”, Harper & Row, New York, 1968
Olivier, Daniel. “The Trial of Luther” translated by John Tonkin, Mowbrays, London, 1978.
Stella, Allyson. “Martin Luther: a Recreation of his 1521 Trial for Heresy”. Interact, Lakeside, CA., 1991

Video: The Trial of Martin Luther

Most Evangelicals who celebrate Reformation Day do so on October 31, which is the day that Martin Luther nailed his famous 95 theses to the Castle Church door in Wittenburg in 1517. The debate that ensued led to a full outbreak of reformation and to Luther's trial at the Diet of Worms in 1521. So, I offer this video from GodTube as a reminder of this important occasion in the history of the Church. The clip is taken from the 1953 film, Martin Luther, in which Luther was wonderfully portrayed by Niall MacGinnis.

Δεν υπάρχουν σχόλια: