ΝΟΜΙΚΑ ΝΕΑ

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

NOMIKΑ ΝΕΑ LAW BLOG

Τετάρτη, 23 Ιανουαρίου 2008

Διόδια: δεν πληρώνω, δεν πληρώνω!

Με αφορμή σοβαρά δυστυχήματα στις εθνικές οδούς και ιδίως στην Εθνική Οδό Κορίνθου Πατρών συζητείταικαι υποστηρίζεται ως αντίδραση η μη πληρωμή διοδίων από τους χρήστες[1]. Ακούγεται παράδοξο αφού κανείς από όσους σκοτώνονται δεν θα γυρίσει πίσω. Το διόδιο δεν είναι ο οβολός στο Χάροντα για να περάσουν τον Αχέροντα. Αλλά ας το δούμε σε επίπεδο συμβολικών συνειρμών έστω.
Βάση της σκέψης είναι ότι το κοινοτικό δίκαιο δεν επιτρέπει την επιβολή διοδίων σε δρόμους του επιπέδου της εθνικής μας οδού αλλά μόνον εφόσον συντρέχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Οι έλληνες πολίτες αρχίζουν και είναι όλο και περισσότερο ενήμεροι για το κοινοτικό δίκαιο.
Παράλληλα εξάλλου συζητείται αφενός η επιβολή διοδίων για την πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας[2] και η επιβολή διοδίων με βάση τις νέες συμβάσεις που υπογράφθηκαν για τους διάφορους αυτοκινητοδρόμους στη χώρα[3].
Όπως για τα περισσότερα ζητήματα η προσέγγιση έχει ένα σπέρμα αλήθειας παρότι το κοινοτικό δίκαιο δεν αναιρεί την υποχρέωση καταβολής διοδίων που προβλέπει ο ελληνικός νόμος έστω και αν αυτός αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο.
Το κοινοτικό δίκαιο πράγματι θεσπίζει από το 1999 προϋποθέσεις για την επιβολή διοδίων. Πράγματι υπάρχει τέτοια οδηγία. Πρόκειται για την «ΟΔΗΓΙΑ 1999/62/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 17ης Ιουνίου 1999» η οποία προβλέπει πως νοείται ως αυτοκινητόδρομος «κάθε οδός η οποία έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί ειδικά για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, η οποία δεν εξυπηρετεί τις παρόδιες ιδιοκτησίες και η οποία: i) εκτός από ορισμένα σημεία της ή εκτός από προσωρινές διευθετήσεις, διαθέτει, για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ’ εξαίρεση, με άλλα μέσα, ii) δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς, iii) χαρακτηρίζεται συγκεκριμένα ως αυτοκινητόδρομος»
Επίσης δείτε τι αναφέρει το Άρθρο 7:
«2. α) Διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων».
Σημαντικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί για το θέμα των διοδίων και από το ΔΕΚ. Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι η οδηγία έχει ως συνέπεια την δυνατότητα μη πληρωμής των διοδίων.
Αν βέβαια ο ελληνικός νόμος δεν συνάδει με το κοινοτικό δίκαιο υπάρχουν ειδικά προβλεπόμενες διαδικασίες. Η μη καταβολή διοδίων θα οδηγήσει σε πολιτική πρόκληση και άνοιγμα της συζήτησης. Θα οδηγήσει όμως και σε σειρά κυρώσεων. Διότι και ο τρόπος είσπραξης των διοδίων πλέον προβλέπεται με τρόπο που δεν σηκώνει πολλή κουβέντα.
Ανεξάρτητα του πολιτικού βελινεκούς των προτροπών στη μη καταβολή διοδίων γιατί δεν αντιμετωπίζει κανείς το ενδεχόμενο αγωγών αποζημίωσης?
Γιατί δεν αντιμετωπίζει την καταγγελία στην ΕΕ ως ορθολογική διαδικασία ιδίως όταν είναι ο ίδιος πολιτικός και ξέρει το δρόμο για τις Βρυξέλλες?
Η μη προσαρμογή ή η πλημμελής προσαρμογή στο κοινοτικό δίκαιο συνιστά λόγο αποζημίωσης. Οι ζημίες είναι μεγάλες. Γιατί να μην πληρώσει λοιπόν αυτός που ευθύνεται?
Εν συντομία: η επίκληση του νόμου για μικροανταρσίες ακούγεται συχνά παράδοξη. Ο νόμος είναι εδώ και προσφέρει λύσεις λιγώτερο ή περισσότερο αποτελεσματικές. Οι άνθρωποι δεν θα γυρίσουν πίσω. Ούτε τα δυστυχήματα θα μειωθούν από το διόδιο. Απλά η αίσθηση του εμπαιγμού μπορεί να λειανθεί.
Είναι ικανοποιητικό ότι πολύς κόσμος σταδιακά πληροφορείται για τις διατάξεις που τον αφορούν.
Αν η γνώση του νόμου επιτρέψει την διεκδίκηση της νομιμότητας τόσο το καλύτερο.
Αν εξατμισθεί σε νταηλίκια θάναι κρίμα.

6 σχόλια:

sakis είπε...

Πολύ χαίρομαι που βρήκα μια νομική ανάλυση - απάντηση στο θέμα της νομιμότητας των διοδίων του τμήματος Κορίνθου Πάτρας, το οποίο προέκυψε από τις δηλώσεις του Νομάρχη Αχαΐας και των δημοτικών αρχών της περιοχής στα πλαίσια της πολύ σωστής αλλά αργοπορημένης διαμαρτυρίας για την κατάσταση του δρόμου κατόπιν σειράς τροχαίων ατυχημάτων με 10 νεκρούς τις τελευταίες 20 ημέρες.
Ωστόσο, σύμφωνα με άρθρο http://www.mypatra.gr/patrazino/text/?id=2861
βλέπω ότι σκοπεύουν να βάλουν ακόμη ένα ταμείο για τα διαφυγόντα κέρδη, στο όνομα του νέου δρόμου που ΘΑ γίνει. Και εκνευρίζομαι ακόμη περισσότερο. Προκύπτει λοιπόν το ερώτημα: "έχουν δικαίωμα να μας χρεώσουν με διόδια για χρηματοδότηση έργου, το οποίο άλλωστε θα συγχρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Να προπληρώσουμε δηλαδή ένα προϊόν το οποίο δεν υπάρχει, κινούμενοι σε ένα δρόμο που τόσα χρόνια τον πληρώνουμε χωρίς να υπάρχει;" Διότι όταν πληρώνω 2,50 € στο ταμείο και ακριβώς πριν και αμέσως μετά, 10 χρόνια που ταξιδεύω με Ι.Χ., έχει λακούβες και σαμαράκια (στοίχημα πως και πριν είχε), σίγουρα αισθάνομαι εξαπατημένος (δηλ. μεγάλος μ****ας). Το ερώτημα το θέτω από τη μεριά του καταναλωτή γιατί καταναλωτής είμαι και μου παρέχουν κακής ποιότητας προϊόν και υπηρεσία.

Ευχαριστώ
Διονύσιος Πουλόπουλος

Ελένη Τροβά είπε...

Αγαπητέ Φίλε,
σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη.
Ο νόμος που αφορά στο νέο έργο Κόρινθος Πάτρα Τσακώνα ψηφίσθηκε το καλοκαίρι, μετά τις φωτιές, από τη Βουλή των Ελλήνων ομόφωνα αν δεν κάνω λάθος. Συνεπώς σύμφωνα με το νόμο δεσμευόμαστε και οι καταναλωτές να τον τηρούμε.
Τη δέσμευσή μας αυτή μπορούμε να την αμφισβητήσουμε ως τρίτοι, στο μέτρο που μας αφορά, ως ιδιώτες, καθώς η Βουλή κύρωσε τη σύμβαση μεν αλλά το κοινοτικό δίκαιο όφειλε να το λάβει υπόψη της όπως και άλλες υπερκείμενες διατάξεις.
Δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο μέχρι σήμερα αλλά ....

Nektarios είπε...

Κυριοι καλημερα σε ολους.
Ειμαι και εγω αγανακτησμενοσ με το θεμα των συγκεκριμενων διοδιων και ειμαι ετοιμοσ να αναλαβω οποιαδηποτε δυνατη δραση.
Ομωσ -αν και δεν ειμαι νομικοσ- οι παραγραφοι τησ οδηγιασ τησ ΕΕ που διαβασα δεν μου φαινονται ιδιαιτερα ξεκαθαροι και δεν νομιζω οτι αιτιολογουν την μη καταβολη του διοδιου. Μηπωσ δεν καταλαβα σωστα?
Ευχαριστω καλημερα

dr acgiannopo είπε...

καλημέρα σας.

αν και θεωρώ πρακτικά απαράδεκτη την καταβολή διοδίων σε αυτό το κομμάτι της εθνικής οδού Πατρών - Αθηνών (και πιστέψτε με το ξέρω πολύ καλά αυτό το κομμάτι), μέσα στην οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δε διαφαίνεται πουθενά ότι δεν δικαιούμαστε να πληρώνουμε διόδια, ή τουλάχιστον εγώ δεν το βλέπω...
Κεφάλαιο 3, άρθρο 7 παράγραφος 2
i) μπορεί να επιβληθούν διόδια και τέλη χρήσης και για
άλλα τμήματα του βασικού οδικού δικτύου, ιδίως
— όταν συντρέχουν λόγοι ασφαλείας,
— σε κράτος μέλος στο οποίο το μεγαλύτερο μέρος
της χώρας στερείται συνεκτικού δικτύου αυτοκινητο-
δρόμων ή οδών με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση που
έχουν παρεμφερή χαρακτηριστικά, στο μέρος αυτό
του κράτους αλλά μόνο σε δρόμους που χρησιμο-
ποιούνται για διεθνείς και διαπεριφερειακές μεταφο-
ρές βαρέων εμπορευμάτων, εφόσον η κυκλοφορία
και η πληθυσμιακή πυκνότητα δεν δικαιολογεί οικο-
νομικά την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων ή οδών με
δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση που έχουν παρεμφερή
χαρακτηριστικά,...

με αυτή μόνο τη διάταξη είναι αρκετό για την πολιτεία να βάλει διόδια παντού όπου θεωρεί πως το κόστος ενός αυτοκινητοδρόμου είναι δυσανάλογο με τις συνθήκες κυκλοφορίας ενός δρόμου...

Νομίζω επομένως πως δεν υπάρχει λόγος να διαμαρτυρόμαστε για τα διόδια, και ούτε και έχουμε ελπίδες να δικαιωθούμε δικαστικά... μέχρι να γίνει αυτοκινητόδρομος, ας προστατέψουμε τους εαυτούς μας καλύτερα και ας ευχόμαστε να προσέχουν και οι υπόλοιποι τους εαυτούς τους...

φιλικά,
Αχιλλέας Γιαννόπουλος

Cafeeine Addicted είπε...

Χωρίς να θελω να μειώσω την προσπάθεια, η συγκεκριμένη οδηγία δεν πρέπει να αφορά όλους τους οδηγούς. Ο τιτλος της οδηγίας είναι Οδηγία 1999/62/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Ιουνίου 1999, περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής
Επίσης να αναφέρω μια αλλή παράγραφο τηε οδηγίας: Αρθρο 7:6. Στα οχήματα των οποίων έχει εκδώσει την άδεια ένα κράτος μέλος μπορεί να επιβάλει τέλη χρήσης για τη χρήση ολόκληρου του οδικού δικτύου του.

dr acgiannopo είπε...

επομένως, αυτό σημαίνει πως ούτως ή άλλως τα Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητα πρέπει υποχρεωτικά να πληρώνουν τα διόδια;