Περσυνή είδηση:
"Με τη μορφή νομοσχεδίου και το χαρακτήρα του κατεπείγοντος κατατέθηκαν στη Βουλή τα μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη – μέλη της ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Το λεγόμενο "μνημόνιο συνεργασίας" ανάμεσα στην κυβέρνηση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπει, μεταξύ άλλων, αυξήσεις των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και μείωση των συντάξεων, καθώς και μείωση των δικαιούχων του επιδόματος ανεργίας. Επιπλέον, από το 2012 περικόπτονται τα επιδόματα ανεργίας καθώς θα δίνονται στους δικαιούχους του ΟΑΕΔ με βάση εισοδηματικά κριτήρια.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι όσοι συνταξιούχοι δεν έχουν κλείσει το 60ο έτος ηλικίας δε θα λάβουν ούτε τα επιδόματα που αντικατέστησαν το 13ο και 14ο μισθό. Εξαιρούνται όσοι λαμβάνουν αναπηρικές και πολεμικές συντάξεις.
Δείτε αναλυτικά:
- το σχέδιο νόμου,
- την εισηγητική έκθεση,
- το Παράρτημα I,
- το Παράρτημα II,
- το Παράρτημα III και
- το Παράστημα IV.
Όπως έγινε γνωστό την Τρίτη το βράδυ, το διοικητικό συμβούλιο του ΔΝΤ, θα συνεδριάσει την Κυριακή για να εγκρίνει τη βοήθεια ύψους 30 δισ. δολ. για τρία χρόνια προς την Ελλάδα. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα σταθερότητας που σχεδιάστηκε και τα πρόσθετα μέτρα που προτείνονται θέτουν σε εφαρμογή τον μηχανισμό στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ με την παροχή χρηματοδότησης ύψους 110 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 80 δισ. ευρώ σε διμερή δάνεια από τις χώρες της Ε.Ε. και 30 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ. Εξ αυτών, 30 δισ. ευρώ θα διατεθούν το 2010.
Αναλυτικότερα το πρόγραμμα για την ανάκαμψη της οικονομίας προβλέπει μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που ανέρχονται σε 11 μονάδες του ΑΕΠ ή περίπου 30 δισ. ευρώ έως το 2013, με στόχο το 2014 το έλλειμμα να είναι κάτω από 3% του ΑΕΠ. Το μακροοικονομικό σενάριο προβλέπει ύφεση 4% το 2010 και επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2012 και μετά.
Με αφετηρία το έλλειμμα ύψους 13,6% του ΑΕΠ του 2009 και τις προοπτικές της οικονομίας κατά το τρέχον έτος, η συνολική δημοσιονομική προσαρμογή για το 2010 πλησιάζει το 9% του ΑΕΠ, ώστε να περιορίσουμε το δημοσιονομικό έλλειμμά περισσότερο από πέντε ποσοστιαίες μονάδες. Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που ήδη υλοποιείται, προστίθενται με το παρόν πρόγραμμα μέτρα που αντιστοιχούν σε 2,5% του ΑΕΠ ή 5,8 δισ. ευρώ.
Το 2011 η συνολική δημοσιονομική προσπάθεια θα ξεπεράσει το 4% του ΑΕΠ ή περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Το 2012 η αντίστοιχη προσπάθεια θα είναι πάνω από 2% του ΑΕΠ ή περίπου πέντε δισ. ευρώ και το 2013 περίπου 2% του ΑΕΠ ή περίπου 4,8 δισ. ευρώ. Στόχος είναι το έλλειμμα να βρεθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 201"
Μεγάλη δημοσιότητα έλαβε η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας γνωστή και ως Δίκη του Μνημονίου.. Το δικόγραφο εδώ.
"Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε συνταγματικό το Μνημόνιο, απορρίπτοντας την προσφυγή εναντίον του που είχαν καταθέσει η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ και άλλοι φορείς.
Στην απόφασή του το ΣτΕ επισημαίνει ότι το Μνημόμιο δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και διεθνείς συμβάσεις. Σχετικές εισηγήσεις είχαν κάνει οι σύμβουλοι Μαίρη Σαρπ και της Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου.
Εξάλλου, κρίθηκε από τους δικαστές ότι οι διατάξεις του Μνημονίου δεν προσκρούουν -όπως υποστηρίζουν ο ΔΣΑ, η ΑΔΕΔΥ, κλπ.- σε άρθρα του Συντάγματος, όπως είναι το άρθρο 2 για την προστασία της ανθρώπινης αξίας, το άρθρο 4 που κατοχυρώνει την αρχή της ισότητας, το άρθρο 17 για την προστασία της ιδιοκτησίας, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνεται και ο μισθός, το άρθρο 25 που αφορά την αρχή της αναλογικότητας και το άρθρο 28, που αναφέρει ότι οι διεθνείς συμβάσεις επικυρώνονται με την πλειοψηφία των 180 βουλευτών.
Κατόπιν αυτών όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), η ΑΔΕΔΥ, η ΕΣΗΕΑ, οι συνταξιούχοι και οι άλλοι φορείς, έπειτα από πρωτοβουλία τού τότε προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Παξινού.
Οι δικαστές έκριναν ακόμη κατά πλειοψηφία ότι ο ΔΣΑ έχει έννομο συμφέρον να προσφύγει στο ΣτΕ κατά του Μνημονίου.
Τέλος, η έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ αναμένεται με το νέο δικαστικό έτος, δηλαδή μετά την 16η Σεπτεμβρίου 2011.
Συμβατές οι περικοπές σε μισθούς
Οι 55 σύμβουλοι Επικρατείας τόνισαν ότι οι περικοπές στις αποδοχές και τις συντάξεις που έγιναν με το Μνημόνιο είναι συμβατές με το Σύνταγμα, την ΕΣΔΑ και τις διεθνείς συμβάσεις κάτω από τις συγκεκριμένες συγκυρίες, που επικρατούν στην Ελλάδα και εν όψει της ανάγκης αποφυγής της χρεοκοπίας.
Σε περίπτωση που υπάρχει νέο Μνημόνιο και θα επιβάλει νέες περικοπές αποδοχών, τότε το ΣτΕ θα κρίνει εκ νέου με τις συνθήκες και συγκυρίες, που θα επικρατούν στο χρονικό εκείνο σημείο.
Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, συνάδουν με το Σύνταγμα και το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όσο και με τις διεθνείς συμβάσεις τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλει το Μνημόνιο, όπως είναι οι περικοπές αποδοχών, συντάξεων, επιδομάτων, επιδόματος θερινών διακοπών, δώρων εορτών (Χριστουγέννων και Πάσχα) κ.λπ.
Υπογράμμισαν ότι λόγοι δημοσίου συμφέροντος δικαιολογούν αυτές τις περικοπές στις αποδοχές και συντάξεις, οι οποίες είναι μέσα σε βιώσιμα επίπεδα.
Αναλυτικότερα, οι δικαστές αποφάνθηκαν ότι τα επίμαχα μέτρα, που επιβάλλει το Μνημόνιο, τα οποία αποτελούν τμήμα του ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής και προώθησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της ελληνικής οικονομίας, δικαιολογούνται κατ' επίκληση σοβαρών λόγων δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι αποτελούν, ταυτοχρόνως, και σκοπούς κοινού ενδιαφέροντος των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ακόμη, έκριναν οι σύμβουλοι Επικρατείας ότι με το Μνημόνιο ελήφθησαν μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής για την άμεση αντιμετώπιση της οξείας δημοσιονομικής κρίσης, η οποία είχε καταστήσει αδύνατη την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών της χώρας, μέσω των διεθνών αγορών, με παράλληλα πιθανά ανοικτό το ενδεχόμενο χρεοκοπίας της χώρας.
«Δεν είναι διεθνής σύμβαση»
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έπειτα από πέντε μαραθώνιες διασκέψεις που έγιναν κεκλεισμένων των θυρών, με μεγάλη πλειοψηφία που σχεδόν αγγίζει το ομόφωνο (υπήρξαν μειοψηφίες έξι έως δέκα δικαστών, σε επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν), έκριναν ότι το μνημόνιο (Ν. 3845/2010) δεν χρειαζόταν να ψηφιστεί από τη Βουλή με την πλειοψηφία των 3/5, καθώς δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση.
Σύμφωνα με τους δικαστές, το Μνημόνιο δεν αποτελεί διεθνή σύμβαση κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος, έτσι ώστε να χρειάζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.
Ακόμη, η πλήρης Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αποφάνθηκε ότι ούτε με το Μνημόνιο αναγνωρίζονται εξουσίες σε όργανα διεθνών οργανισμών, οι οποίες περιορίζουν καθ' οιονδήποτε τρόπο την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση διατηρεί την κατ' άρθρο 82 του Συντάγματος εξουσία της για τη χάραξη της γενικής πολιτικής της χώρας, αλλά και η ένταξη της Ελλάδας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν περιορίζει την άσκηση της εθνικής της κυριαρχίας".
Κατόπιν αυτού οι ενδιαφερόμενοι προσέφυγαν στο Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου μας λένε οι ειδήσεις.
Το Μνημόνια έχει αναρτηθεί διαδικτυακά και είναι στη διάθεση όλων. Επίσης εδώ. με κάθε επιφύλαξη φυσικά.
Η συγκέντρωση του υλικού είναι φυσικά ενδεικτική. Οταν δημοσιευθεί η απόφαση του ΣτΕ θα έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να δει κανείς το πλήρες κείμενο.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρωτοβουλία του ΔΣΑ να δει με τρόπο νομικό ένα πολιτικό ζήτημα είναι αξιοπρόσχετη. Το αυτό και οι νομικοί υποστηρικτές του ζητήματος: δώθε κακείθε.
Το γεγοός ότι το Μνημόνιο πάντως είναι δανειακή σύμβαση, όπως εισηγήθηκε η Μαίρη Σάρπ (σπάνιου επιπέδου νομικός και δικαστής) δεν νομίζω ότι αμφισβητείται σοβαρά.
θα επανάλθουμε στο θέμα χωρίς πολιτική εμπάθεια αναρωτιέμαι πάντως: αν υποθετικά ακυρωνόταν το Μνημόνιο όπως εύχεται ο ΔΣΑ τι θα συνέβαινε?
- εκλογές για του 180 βουλευτές θα έλεγε κάποιος υποστηρίζοντας ότι είναι διεθνής σύμβαση και απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία.
Και τα μετά το 2010 πώς θα ρυθμίζονταν?
δεν βαρυέσαι! ντόρος να γίνεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου